De kop is eraf!

23 januari 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Na een fantastisch afscheidsfeest, was het eindelijk zover: ons avontuur kon beginnen!

Op woensdag 14 januari om 14u stapten we op het vliegtuig richting Dubai om vandaar door te vliegen naar Bangkok. Na een lange en slapeloze nacht, kwamen we om 12u plaatselijke tijd, zes uur verder dan in België, aan in de hoofdstad van Thailand. Weg Belgische winter, welkom Thaise hitte! Nog even langs de paspoortcontrole en onze bagage ophalen, en we konden eraan beginnen. Spijtig genoeg bleek dit toch niet zo evident. Na lang wachten zonder resultaat, vonden we onze rugzakken op een grote stapel naast de band. Alles in orde, of toch niet? De splinternieuwe rugzak van Lars bleek vanboven volledig gescheurd. In een Franse colère, schoten we naar het loket dat dergelijke problemen behandelt. Aanvankelijk stonden we daar eigenlijk voor spek en bonen, totdat wij duidelijk maakten dat er echt iets moest gebeuren. Zij stelden voor om de rugzak achter te laten, zodat deze hersteld kon worden. Dat zagen wij natuurlijk niet zitten. Na het nodige aandringen slaagden we erin om 1400 baht, omgerekend zowat 35 euro, los te peuteren. Dit zou ongeveer de helft moeten zijn van wat de rugzak gekost had, en normaal gezien voldoende om in Bangkok een nieuwe te kopen. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en hebben we zelfs 1320 baht winst gemaakt. Na een kleine zoektocht in het centrum  van Bangkok, vonden we een vriendelijk Thais mannetje dat de rugzak op een halfuur terug in de originele staat heeft gebracht. Dit kostte ons dus inderdaad maar 2 euro!

Na dit vervelende begin, zetten we koers naar het backpackergetto van Bangkok: de befaamde, of eerder beruchte Thanon Khao San. Hippe backpackers, buckets, street food, opdringerige tuktuk drivers en de lokroep van Thaise verkopers (van zonnebrillen tot pingpong shows), zouden de volgende dagen ons deel zijn. Na een lekkere maaltijd en enkele drankjes, besloten we op tijd te gaan slapen.

De volgende dag maakten we een grote stadswandeling langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Bangkok. Heel lekker weer: een graad of 27, strakblauwe hemel en niet te drukkend warm. Tussendoor uiteraard veel gegeten voor heel weinig geld. Een Phad Thai kost gemiddeld 1 euro. Uiteraard (weer) hard gelachen met het geweldige Engels van de Thai. Wanneer we 800 baht wilden betalen met een briefje van 1000, kregen we te horen: 'No heb semow money? No heb chain!'. Zij kon blijkbaar niet teruggeven en had liever gepast geld.

De volgende dag namen we zoals gepland een busje naar Hua Hin, een badplaats op een paar uurtjes van Bangkok. Lars was hier al geweest en wist dat dit zeker niet het mooiste strand van Thailand ging zijn. Aangezien we nog slechts drie dagen hadden voor onze vlucht naar Nieuw-Zeeland, en deze niet helemaal in Bangkok wilden doorbrengen, kozen we toch om naar het dichtstbijzijnde strand te gaan. Hua Hin heeft inderdaad wel iets weg van Benidorm of Blankenberge. De rijkere inwoners van Bangkok brengen hier graag hun vrije tijd door. Zolang je buiten de uitgaansbuurt blijft, is het best een gezellig stadje met onder andere een levendige night market. Overdag lekker luieren op het strand en 's avonds, hoe kan het ook anders, fantastisch eten. De uitgaansbuurt loopt vol Britse en Duitse mannen van middelbare leeftijd (en ouder) die op zoek zijn naar een lekker Thais hapje (geen groene curry).

In Hua Hin besloten we trouwens om onze skills als backpackers eens te testen. We kozen voor een kamer van 5 euro voor ons twee. Aanvankelijk vonden we deze basic maar OK. Toen het donker werd, bleek ze gewoon ronduit ranzig. De kakkerlakken dachten daar anders over. De volgende nacht hebben we onze standaard toch maar wat verhoogd. De comfortabele kamer die we toen hadden, was een echte verademing.

Spijtig genoeg werd Griet na enkele dagen ziek. Denk daarbij aan de typische reizigersverschijnselen. Vermoeidheid, aanpassingen of ijsblokjes? We weten het niet. Gelukkig werd ze al snel weer beter.

Na twee dagen was het tijd om terug te keren naar Bangkok. Deze keer met de trein. Een tikkeltje trager dan het busje, maar veel goedkoper (1 euro voor 5 uur op de trein), en veel meer te zien onderweg. Bovendien zaten we in derde klasse echt onder de locals. Altijd een belevenis. Terug in Bangkok gingen we op zoek naar een hostel waar Lars op een vorige reis al eens had geslapen. Goedkoop en gezellig. Op Khao San Road kochten we flip flops en sarongs. Daarna gingen we relatief op tijd slapen om onze batterijen op te laden voor onze lange vlucht naar Nieuw-Zeeland.

Zo, de kop is eraf. Op naar een volgend hoofdstuk in onze reis. Dag vriendjes en vriendinnetjes, tot een volgende keer maar weer!

Groetjes,

Lars & Griet

X

1. Hilde:
    22 januari 2015
    Hey dag lieverdjes! Wel leuk, die blog doet je mee genieten. Goed gelachen met zijn imitatie van die stalletjesverkoopster. Hier is het ongeveer 2 gr C. Dat is dus van om en de nabij de 28 gr c! Nu hoop ik dat het belgisch weer niet verhuisd naar N.Z. En al lekker gegeten ? Hoe is het, dat leven in een van? Veel plaats zal je wel niet hebben, of zou maxim al die tijd in zijn tentje slapen? Veel landschapsfoto's. (andere ook natuurlijk) doorsturen he manne . We mailen spoedig terug...dat spreekt voor zich. Genieten he mannen, vooral genieten. Dat doe ik al met de teksten op messenger, of beter nog skypen . Hoop spoedig ites terug te horen , xxxxxxx papa en hilde
  2. Wendy:
    22 januari 2015
    Waaw!! Het is duidelijk dat jullie het naar je zin hebben daar. Het lijkt ook of jullie hebben al zoveel meegemaakt en toch zijn jullie nog niet zo super lang weg. Spannend zeg. En dan te weten dat er nog zoveeeeeel nieuws gaat komen, dat jullie nog zoveel toffe en leuke dingen gaan doen, nog zoveel te ontdekken hebben en op de mooiste plaatsen op aarde gaan komen. Echt, echt super! Geniet ervan met jullie tweetjes en houdt ons op de hoogte. Lars blijkt ook een zeer goede schrijver, leest heel vlot en aangenaam. Doe zo voort! Groetjes, Wendy, Thaïs en Timur xxx
  3. An:
    22 januari 2015
    Hoe jullie dat vieze kamertje er 'ok' vonden uitzien, is mij een raadsel ;-), maar voor de rest ziet het er héél tof uit (en de foto's van het eten .... mmmm!) Geniet van de volgende etappe!
    X
    An
  4. Armand en Ann:
    leuk zo'n reisverslag !!
    pluk de dag hé maatjes
    AA
  5. Sabine:
    23 januari 2015
    Amai dat is super zeg om jullie zo op deze manier te volgen have fun en kom gezond en wel naar huis xxx love you
  6. Inge, Sophie en Patrick:
    24 januari 2015
    Hey Griet en Lars,

Het is superleuk om zo mee te kunnen genieten van jullie reis.
    Het verhaal lezen en de foto's zien, geweldig is dat!
    Jullie gaan nog heel veel leuke, spannende belevenissen mee maken en we kijken er naar uit om jullie volgende verhaal te kunnen lezen.
    Zorg goed voor mekaar en niet te veel ziek worden he!
    Vele groetjes xxx
  7. Brigitte van Aken:
    26 januari 2015
    Hey Griet en Lars
    We volgen. Zonder kaart. Niet nodig want jullie schrijven heel beeldend. De kop is eraf. Dit verhaal krijgt nog een staartje, denk ik. Veel plezier vooral,ginder!
    Brigitte
  8. Mama en Bart:
    26 januari 2015
    Ooh schattekes,
    Een traantje wegpinken!!
    Jullie zijn zo ver weg en toch met jullie reisverhaal en foto's zóóóó dichtbij!!
    Heb jullie reisverhaal al ettelijke keren met veel plezier en gevoel gelezen, Whow!!!
    Wij hopen snel weer te Skypen!
    Zien jullie zóóóó graag !!!
    Mama en Bart xxxxxx